در این مطلب در مورد نگهداری و سرویس بیل مکانیکی می خواهیم صحبت کنیم

کاربرد بیل مکانیکی در پروژهای عمرانی بسیار زیاد است. بیل های مکانیکی دارای انواع مختلفی هستند. برای اولین بار در سال 1836 ویلیام اسمیت اوتیس اولین نمونه بیل مکانیکی را به بازار معرفی کرد که با بیل مکانیکی امروزی بسیار متفاوت است.

به طور گسترده به دلیل قدرت مانور بالا و سیستم های تقویت کننده و به روز این ماشین آلات در هر پروژه عمرانی، از این ماشین آلات استفاده می کنند. ساعت کار این ماشین آلات در شبانه روز بسیار بالا است و به همین دلیل نیاز به رسیدگی و سرویس دارند. در این مقاله سعی می کنیم موارد مهم درباره سرویس و نگهداری بیل مکانیکی را مورد بررسی قرار دهیم.

نکات مهم در مورد نگهداری و سرویس بیل هیدرولیکی

ماشین آلات سنگین به دلیل کاربرد گسترده در پروژه های عمرانی و معدنی در تمامی پروژه ها به کار رفته و بیشترین هزینه در هر پروژه ای مربوط به ماشین آلات آن است. بنابراین مدیران متعقد هستند سرویس و نگهداری مطابق با استاندارهای شرکت سازنده، تنها راه حفظ این ماشین آلات ارزشمند است.

اولین گام برای نگهداری صحیح بیل مکانیکی مطالعه دفترچه راهنما دستگاه است که شامل نکات مهم در مورد ایمنی، کاربری، چگونگی کنترل و هدایت، زمان بندی آیتم های مختلف سرویس دوره ای و نقاط محل سرویس است.

این دفترچه باید در دسترس اپراتور باشد. یکی از اشتباهات رایج این است که سرپرستان کارگاه و یا مالکان و پیمان کاران شخصی این ماشین آلات دفترچه راهنما را در دفتر و یا قسمتی به دور از دستگاه و اپراتور قرار می دهند. در واقع این دفترچه باید در داخل کابین دستگاه و در دسترس اپراتور قرار داده شود.

با این حال ناگزیر به تعویض بعضی قطعات مصرفی و دیگر لوازم بیل مکانیکی هستیم .ایران سرویس ماشین بعنوان مرجع تأمین لوازم یدکی بیل هپکو ،ولوو و هیوندا آماده خدمت رسانی می باشد.

بازدید روزانه سطح مایعات

شما باید روزانه سطح مایعات مصرفی مانند: مایع خنک کننده، روغن هیدرولیک، روغن دنده و روغن موتور را کنترل کنید. برای اینکه شما از کافی بودن این مایعات اطمینان حاصل کنید باید این بازدید را روزانه انجام دهید. شما باید حتماً نکات شرکت سازنده در مورد تأثیرات دما و سایر شرایط محیطی بر گران روی، سطح کیفی و سایر استانداردهای روغن را رعایت کنید.

حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که روغن های مصرفی در بیل مکانیکی را زمانی که خاموش است چک کنید. مواردی مانند: سطح روغن هیدرولیک، سطح روغن دنده موجود در چرخ ها و گیربکس گردان در سیستم های هیدرولیک بسیار اهمیت دارد و باید حتماً روزانه چک شود.

گریس کاری پین ها و بوش ها

گریس کاری پین ها و بوش ها یک قانون اساسی برای اپراتورها و تیم بررسی است که باید به طور روزانه انجام شود. برای راحتی کار اپراتورهای که بر روی یک دستگاه کار می کند نقاطی که باید گریس کاری شوند را می توان با ماژیک علامت گذاری کنند. برای اینکه بتوانید در زمینه سرویس و نگهداری ماشین آلات نتیجه بهتری بدست آورید باید گریس کاری نقاط مورد نظر را براساس توصیه کارخانه سازنده انجام دهید.

در واقع بیشتر سازندگان گریس پایه لیتیوم را برای گریس کاری ماشین آلات توصیه می کنند. دلیل توصیه این است که این گریس خواص متناسب با اکثر مکان ها و شرایط کاری ماشین آلات عمرانی به خصوص بیل هیدرولیکی را دارد.

مطالب مرتبط دیگری که در خصوص نگهداری و سرویس لودر،سرویس و نگهداری گریدر هم موجود می باشد که در صورت نیاز می توانید آنها را هم مطالعه فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *