می‌توان گفت که در اوایل قرن بیستم ماشین لیفتراک به ‌عنوان ماشین‌آلات سنگین و بسیار کاربردی به میان آمده و تحول بزرگی را در صنعت ذخیره ‌سازی و حمل‌ و نقل ایجاد کردند. این در حالی است که کاربرد لیفتراک ها و از زمان‌های گذشته تا به امروز تغییرات چشمگیر کرده است. اما امروزه همچنان نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می‌کنند. از این ماشین‌آلات سنگین می‌توان برای جا به‌ جایی محموله‌های مختلف، کالا، برف روبی و…استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم تا به‌ طور کامل در مورد نحوه کار لیفتراک توضیح دهیم.

شما می‌توانید به‌ منظور کسب اطلاعات بیشتر درمورد ماشین‌آلات سنگین و خرید لوازم یدکی بیل مکانیکی ، لوازم یدکی گریدر و لوازم یدکی لودر نیز به فروشگاه ایران سرویس مراجعه کرده و از قیمت‌های حداقلی بهره‌مند شوید.

نحوه عملکرد لیفتراک

حال که با اجزای تشکیل ‌دهنده لیفتراک آشنا شدید و دانستید که هرکدام چه نقشی دارند، بهتر است که به ‌طور کامل درمورد عملکرد این ماشین صنعتی صحبت کنیم. لیفتراک ها درواقع ترکیبی از سیستم‌های قرقره و هیدرولیکی بوده که به ‌منظور حمل بارهای بسیار سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. هیدرولیک به‌ منظور بلند کردن و کاهش وزن بار است. سیستم هیدرولیک لیفتراک دارای یک ‌سر سیلندر پیستون بوده و به واسطه این دو قطعه این کار را انجام می‌دهد. برای راه ‌اندازی بخش هیدرولیک اپراتور باید از یک دسته مخصوص برای پایین آوردن آن استفاده کند.

دست بالابر نیز به ۱ پمپ اتصال داشته که سیال را به واسطه لوله‌هایی که به سیلندر متصل هستند، می‌راندو در ۲ بخش داخلی سیلندرهای هیدرولیکی سیال مایعی به داخل موتور بدام افتاده و فشار بیشتری را ایجاد می‌کند. این فرایند یک نیرو رو به بالا را به وجود می‌آورد و پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند. درنتیجه ۱ تعادل فیزیکی ایجاد می‌شود. هنگامی ‌که نیروی سیال با نیروی رو به پایین برابر باشد، رو به پایین می‌رود.

مکانیزم مکانیزم بالابر دستی | ماشین لیفتراک

بالابر به یک پمپ هوا در لیفتراک اتصال دارد. زمانی ‌که دست بر دسته فشاری وارد شود، پمپ های هوا و فعال شده و هوای بیرون از فیلتر بیرون می‌کشد و آن را به داخل سیلندر یا سیلندرهای داخل هیدرولیک منتقل می‌کنند. یک سیلندر هیدرولیک شامل یک لوله توخالی بوده که در انتها به ‌صورت بسته شده است. حجم گاز در سیلندر سبب افزایش فشار داخلی می‌شود فشارهای وارده به بخش سر پیستون نیرو را رو به بالا به وجود می‌آورند. این نیرو سبب شده که پیستون به سمت بالا حرکت کرده و حجم گاز را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد.

تعادل

ایجاد تعادل فیزیکی در ارتفاع لیفتراک نیروی معادل از گاز بار لیفتراک بسیار مهم است و برای بالا بردن بار اپراتور باید دست را به جلو هل دهد. برای کاهش بار نیز اپراتور باید دست را به سمت عقب بکشد.

قرقره | ماشین لیفتراک

بخش ۲ شاخه‌ای که وظیفه حمل بار را دارد به یک جفت قرقره غلتکی متصل است و در بخش بالای دکل می‌توانید تکیه‌ گاه قرقره را به ‌راحتی ببینید. پیستون‌های هیدرولیکی دکل‌ها به سمت بالا فشار داده سپس چرخ ‌دنده‌ها روی دکل به زنجیرهای غلتکی فشاری وارد می کنند. پس ‌از این مراحل دکل به سمت بالا حرکت کرده و چنگال‌ها را به‌ طرف بالا می‌کشد.

ماشین لیفتراک چگونه کار می کند؟

نکات مهم برای استفاده بهتر از لیفتراک

شما می‌توانید به‌ منظور استفاده و کنترل بهتر از لیفتراک به موارد زیر توجه کنید:
• به ‌منظور کنترل کامل لیفتراک باید حتماً گواهی‌نامه مربوط به آن‌ها داشته باشید.
• در انتخاب مدل لیفتراک دقت کنید.
• باید ارگونومی ماشین را در نظر بگیرید.
• استفاده از ماشین توسط اپراتورهای متخصص باید انجام شود.
• لیفتراک ها را نباید بارگیری بیش ‌از حد داشته باشند.
• در مکان‌های مناسب حتماً باید سوخت‌گیری انجام شود.

سخن پایانی

قطعا برای به کار گیری هر یک از ماشین آلات سنگین همانند گریدر، لیفتراک، لودر و بیل مکانیکی برای پروژه های مختلف، گسب اطلاعات کافی در مورد عملکرد آن ها بسیار مهم و ضروری است. لیفتراک نیز یکی از ماشین های صنعتی بوده که در زمینه های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد و به تسریع روند کارها کمک بسزایی می کند. هر یک از اجزای این ماشین نقش مهمی را برای عملکرد صحیح لیفتراک ایفا می کنند که ما در مورد وظیفه آن ها و کار دقیق این ماشین توضیحاتی را بیان کردیم. به منظور خرید لوازم یدکی ماشین آلات سنگین ایران سرویس در خدمت شماست.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *