این مطلب یک راهنمای عملی برای غلتک های جاده ای و انواع آن می باشد. این قطعه تجهیزات سنگین یکی از رایج ترین ماشین هایی است که در مکانهای ساختمانی پیدا می شود.

اگر به این دستگاه غلتک جاده ای علاقه دارید، ادامه مطلب را در زیر بخوانید!

یک غلتک جاده چیست؟

غلتک جاده ای و انواع آن

در صنعت ساخت و ساز، غلتک، به عنوان یک کمپرسور لرزشی یا بخارپز شناخته می شود یکی از مهمترین قطعات تجهیزات سنگین است.

مدل استاندارد معمولاً دارای درام در جلو است که برای خرد کردن و صاف کردن مواد استفاده می شود. این بیشتر برای فشرده سازی خاک، ماسه سنگ، آسفالت و تعدادی از مصالح ساختمانی دیگر یا آوار استفاده می شود.

متداول ترین کاربرد برای غلتک های جاده ای برای اماکن ساختمانی و پروژه های دیگر است که شامل تراکم و مسطح شدن مناطق بزرگ است.

این یک ماشین اصلی برای زمانی است که پیمانکاران باید برای مناطق بزرگ، پایه های بزرگ ، پایدار و متراکم بسازند.

انواع غلتک های جاده ای

هر غلتک جاده ای به صورت طراحی یک غلتک درام است و یا یک درام غلتکی دوتایی ، با این وجود این موارد را می توان در نوع خاص تر که در صنایع مختلف کاربردهای خاصی دارند طبقه بندی کرد.

در مطلب گذشته به تفاوت غلتک تک درام و دو درام پرداختیم و با علم به آن انواع غلطک جاده ای را مرور می کنیم.

غلتک سیلندر

غلتک سیلندر رایج ترین غلتک هایی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. آنها طبل استوانه ای سنتی دارند و ابتدایی ترین نوع غلتک جاده هستند.

بیشتر اینها فقط غلتک های درام هستند، هرچند که اغلب طرح هایی وجود دارد که از دو درام استفاده می کنند.

آنها همچنین به عنوان غلتک چرخدار صاف شناخته می شوند. این نوع غلتک های جاده ای بیشتر برای ادغام سنگ یا مواد مشابه دیگر در زمین های مسطح استفاده می شوند.

غلتک ارتعاشی

از لحاظ بصری، یک غلتک ارتعاشی تفاوت چندانی با غلتک استوانه ای ندارد. آنچه آن را از هم متمایز می کند، یک شافت داخلی است که باعث لرزش طبل های چرخ می شود.

عملکرد ارتعاش آن باعث می شود عملکرد بسیار زیادی از آن برخوردار شود. این باعث می شود آنها بیشتر در برنامه هایی با لایه های پایه گرانول مورد استفاده قرار گیرند.

بعضی اوقات از آنها در ساخت آسفالت در ساخت بزرگراه نیز استفاده می شود.

ویژگی های لرزش به کاهش فضای بین ذرات موجود در مواد در حال فشرده سازی کمک می کند و لایه های متراکم تری ایجاد می کند تا عمق بیشتری به پایه ایجاد شود.

ارتعاشات همچنین باعث می شود که ذرات به هم نزدیک شوند زیرا در اثر نوسانات ناشی از آن به داخل محل فشار می آورند.

توانایی آنها برای فشرده سازی لایه ها به عمق بیشتر در مقایسه با غلتک سیلندر چیزی است که آنها را به انتخاب بسیاری از شرکت های ساختمانی برای پروژه هایشان تبدیل می کند.

غلتک لاستیک

این نوع غلتک ها از درام های چرخ معمولی دور می شوند و در عوض چندین ردیف از لاستیک های پنوماتیک نزدیک به هم قرار دارند که هم در جلو و هم در پشت دستگاه می باشد.

این نوع غلتک ها به بهترین وجه در مواد نرم و خاک های کاملاً فشرده استفاده می شوند. گفته می شود که آنها همچنین در ساخت و سازهای بزرگراه استفاده می شوند، به ویژه وقتی که شروع به صاف کردن قیر در بعضی از کار های جاده ای می کنند.

با وزن معمول آن از شش تا ده تن، برای یک غلتک جاده نسبتاً سبک است، به همین دلیل است که می توان وزن خود را از طریق فرآیند بالاست کردن بسیار آسان کرد.

همچنین لازم به ذکر است که لاستیک های نصب شده بر روی این غلتک های جاده ای می توانند باد شوند تا به طور خودکار به فشار مورد نیاز برسند.

غلتک فرورونده

این نوع غلتک های جاده ای هنگام برخورد با طبل های چرخ آنها بی نظیر است. اینها با پرده هایی که معمولاً به شکل مستطیل شکل هستند و به صورت الگوی شش ضلعی تنظیم شده اند، حک شده اند.

بعضی از طراحی ها دارای لبه های مختلف هستند، اما در حقیقت، شکل آنها مهم نیست.

این غلتک های فرورنده یا برآمدگی همچنین به غلتک های پا گوسفند نیز معروفند و معمولاً در پروژه هایی که باید با خاکهای سنگین مانند خاک رس کار کنند، استفاده می شود.

این امر به این دلیل است که سطح کلی طبل که در هر لحظه با خاک در تماس است پیش بینی می شود که بین 8 تا 12 درصد باشد.

نکته منحصر به فرد دیگر در مورد این غلتک این است که طبل اصلی نسبتاً سبک است. اینها مواردی است که بیشتر آنها را ترجیح می دهیم، به خصوص برای استفاده در خاکریزی یا زمین شیب دار مشابه.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *