لودرها یک نوع ماشین آلاتی هستند که در پروژه های عمرانی و راه سازی کاربرد بسیار زیادی دارند. از مهمترین انواع لودر می توان به لودرهای چرخ زنجیری، لودر های چرخ پلاستیکی، بکهو لودر اشاره کرد. لودر های چرخ زنجیری قدرت بسیار بالایی دارند به همین دلیل در پروژه هایی که قدرت آن ها بسیار بالا است استفاده می شود. از لودرهای چرخ زنجیری برای برداشتن سطوح سیمانی، خارج کردن ریشه درختان از خاک، برداشتن کنده درخت ها و غیره استفاده می شود. لودر های چرخ لاستیکی سرعت بسیار بالایی دارند و برای جابجا کردن آن ها نیازی به استفاده از تریلی نیست. از لودر های چرخ پلاستیکی می توان در مساحت بیشتر از ۱۷۰ متر استفاده کرد.

مزایا و معایب انواع لودر

انواع لودر علاوه بر اینکه مزایای زیادی دارند دارای معایب هم می باشند. در زمین های که در آن ها سنگ های تیز وجود دارد از لودر چرخ لاستیکی استفاده نمی شود، زیرا چرخ های این لودر، پلاستیکی است و امکان دارد چرخ های لودر آسیب ببیند. بیشتر لودر ها زنجیره ای در زمین هایی که ناهموار هستند و سنگلاخ می باشند استفاده می شود. لاستیک های این نوع لودر گران قیمت هستند و برای حفاظت از آن ها باید از زنجیر های محافظ استفاده شود. در زمین های گل آلود و خیس به سختی می توان از لودرهای چرخ لاستیکی استفاده کرد و ظرفیت بار آن ها در این زمین ها باید کم شود. لودرهای چرخ زنجیری قدرت مانور بالایی دارند و در فضای کمتر می توان از آن ها استفاده کرد. می توانید از خندق ها و مانع ها با استفاده از این لودر عبور کنید و محدودیتی وجود ندارد، اما هزینه نگهداری آن ها زیاد است و هزینه تعویض چرخ آن ها زیاد است.

بیشتر بخوانید:انواع مختلف لیفتراک را بشناسید

در چه مواردی از لودر استفاده می شود؟

با انواع لودر می توانید تمام مصالحی مانند به خاک معمولی، سنگ شکسته، ماسه و غیره را در کامیون بریزید، لذا لودر ها برای بارگیری ماشین آلات حمل مواد کاربرد دارند. شما می توانید با استفاده از لودر در روش های گوناگون در ماشین آلات مصالح بریزید. با لودر ها می توانید آجر یا بلوک های سفالی و سیمانی را جابجا کنید، زیرا قدرت این لودر بسیار زیاد است. می توانید در عملیات گود برداری یا خاکبرداری از لودر ها استفاده کنید. از لودر ها می توانید برای بارگیری کردن یا جابجا کردن خاک و انباشتن آن ها استفاده کنید. در زمین هایی که خاک نرمی دارند می توانید برای تمیز کردن یا کندن خاک از لودر ها استفاده کنید. توجه کنید در هنگام برداشتن ناهمواری حتما باید جام به سمت زمین کمی شیب باشد تا ناهمواری برداشته شود.

همینطور میتوانید برای خرید لوازم یدکی لودر دوسان بر روی آن کلیک کنید.

قسمت های اصلی لودر

موتور یکی از مهم ترین و حیاتی ترین قسمت های انواع لودر است. موتور وظیفه دارد حرکت و راه اندازی این دستگاه را تامین کند. اگر به بیشتر لودرهای چرخ زنجیری نگاه کنید متوجه می شوید در قسمت پشت سر راننده موتور قرار دارد که می توان دلایل مختلفی برای آن بیان کرد. یکی از دلایلی که موتور در پشت راننده قرار دارد این است که موتور به عنوان یک عامل تعدیل کننده عمل می کند. اما در لودر های چرخ لاستیکی کوچک موتور در قسمت جلوی ماشین قرار دارد. شاسی از قسمت های دیگر لودر می باشد که در لودرهای چرخ زنجیری به شکل یکپارچه است. سیستم هیدرولیک وظیفه دارد نیرو را از موتور به جام انتقال دهد. امروزه روغن های هیدرولیک بهینه سازی شده اند و می توانند در برابر خوردگی و فرسایش از سیستم هیدرولیک محافظت کنند.

سخن پایانی

سرعت عمل انواع لودر نسبت به سایر ماشین آلات بیشتر است. لودر تراکتور یک تراکتور است که در قسمت جلویی آن جام وجود دارد که به آن ها تراکتوری جام دار یا لودر می گویند. لودرها برای عملیات خاکی استفاده می شوند و به انواع مختلف مانند ترکیبی، لودر چرخ آهنی و غیر تقسیم بندی می شود. لودر های لاستیکی و چرخدار دو نوع از لودر های محبوب و پر استفاده از هستند که در اکثر پروژه های ساخت و ساز استفاده می شوند. در مکان هایی که محدودیت وزن وجود دارد از لودر چرخ لاستیکی استفاده می شود. لودر چرخ لاستیکی نسبت به دیگر لودرها کمتر خراب می شود، زیرا اجزای متحرک آن کم است. این لودر ها در محیط های مختلفی استفاده می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *