برای از بین بردن ناهمواری‌های سطح زمین از ماشین ‌آلات سنگین گوناگونی استفاده می‌شود. اما بهترین ماشینی که برای تنظیم شیب، یکسان‌ سازی، خاک‌ ریزی، خاک‌برداری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد، گریدر است. براساس گفته کسانی که با ماشین‌آلات راه سازی کار می‌کنند کار کردن با تمامی ماشین‌ های راهسازی تا حدودی سخت بود و به مهارت نیاز دارد. اما گریدر یکی از ماشین‌هایی است که می‌توان آن‌ها را آن را ب ه‌راحتی کنترل و هدایت کرد. در ادامه مطلب همراه باشید تا در مورد این ‌که گریدر چیست و چگونه در راه‌ سازی به ما کمک می‌کند، توضیح دهیم.

 نقش گریدر در راه‌ سازی

گریدر به ‌منظور تنظیم شیب، فرم دهی شیب، یکسان ‌سازی دامنه، خاک ‌ریزی و خاک ‌برداری، مخلوط کردن پراکنده کردن خاک استفاده می شود. البته که این ماشین برای ساخت راه و دیگر عملیات ساخت ‌و ساز به ‌وفور استفاده می‌گردد. گریدر برای به‌ هم زدن و برداشتن لایه‌های زمین نیز کاربردی است. تیغه گریدر دارای لبه‌ای بود که در صورت خراب می‌تواند او را تعویض کرد. همچنین می‌توان آن را در حالات گوناگونی نسبت ‌به استفاده ماشین تنظیم نمود. به‌ طوری‌ که بتوان گریدر را برای کارایی همانند کندن یا حمل مواد استفاده کرد.

چرخ‌های جلوی این ماشین به طرفین خم شده و  درنتیجه ترتیب نیروی حاصل از فشار خاک به تیغه مایل می‌شود را خنثی می‌کند. می‌شود در حالت مستقیم ماشین به شکل معمولی کار کرده و شعاع گردش آن بسیار کم است.

 عملیات راه سازی با استفاده از گریدر

لازم است بدانید که برای راه سازی از گریدر به شکل زیر استفاده می‌شود:

 پخش کردن مواد خاکی

مهم‌ترین مرحله برای استفاده از گریدر پخش کردن مصالح و مواد خاکی روی سطح زمین می‌باشد. البته باید بدانید که مقدار موادی که جا به ‌جا می‌شوند، کاملاً به ظرفیت گریدر وابسته خواهد بود. این ظرفیت به عواملی همانند قدرت موتور و ارتفاع تیغه نیز وابسته است. میزان موادی که این ماشین قادر به جا به ‌جایی آن است، بسیار کم‌تر از بلدوزر می‌باشد. به‌همین خاطر نیز لازم است تا موادی که با آن جابه‌جا و توزیع می‌شوند، از پیش توسط ماشینی همانند بولدوزر روی زمین پخش شده باشد تا ارتفاع آن‌ها تا حدودی کاهش پیدا کند.

 حمل مواد به کنار جاده | راه سازی

با تغییر زاویه تیغه گریدر می‌توان کاری کرد که مواد خاک را به کنار جاده هدایت نمود. در چنین حالتی مواد خاکی در انتهای عقب ماشین انباشته می‌شود و درنهایت یک توده خاکی در امتداد مسیر حرکت قرار خواهد گرفت. چرا که در غیر این صورت از میزان قدرت کشش گریدر کاهش پیدا کرده و زاویه تیغه گریدر نیز دچار تغییر می‌شود.

 شیب بندی

شیب بندی یکی دیگر از کارهایی که گریدر در راه ‌سازی انجام می‌دهد. برای ایجاد شیب‌های دقیق بایستی تیغه را در زاویه کوچک قرار داد و ارتفاع و آن را نیز باید به‌ صورتی تنظیم کرد که تمامی برآمدگی‌ها و گودال‌ها را پر کند. به‌ همین منظور همواره باید مقدار مواد خاکی را در بخش جلوی گریدر قرار داد.

گریدر چیست و چه نقشی در راه‌ سازی دارد؟

 کندن جوی | راه سازی

می‌توان جهت کندن جوی V شکل و ذوزنقه ای نیز از گریدر استفاده کرد. درواقع حداکثر عمق جوی ای حدود ۳ فوت یعنی ۱ متر و عرض آن حداکثر ۴ فوت می‌باشد. برای کندن جوی با ابعاد بزرگ‌تر نیز لازم است از بیل مکانیکی یا خندق کن استفاده نمود.

 تراشیدن و بریدن ترانشه ها

لازم است بدانید که با تغییر زاویه گریدر و قرار دادن آن به‌ صورت عمود می‌توان عملیات تراشیدن و ترانشه را انجام داد. البته باید دو مورد را باید در نظر داشت. اول این‌ که نوع مصالح ترانشه های سنگی و صخره‌ای نباشد؛ زیرا ممکن است تیغه آسیب ببیند. دوم این‌که ترانشه بخش‌های پایین مرتب کردن آن‌ها در زمان ترانشه بخش‌های بالا مانعی برای حرکت گریدر ایجاد نکند.

 جمع‌بندی

ما در این مطلب در مورد این‌ که گریدر چیست و چگونه در راه ‌سازی به ما کمک می‌کند صحبت کردیم. قطعاً ماشین ‌آلاتی همانند گریدر که دارای کار سنگینی هستند، روزی دچار خرابی شده و نیاز به خرید و لوازم یدکی گریدر خواهند داشت. شما می‌توانید به ‌منظور خرید محصولات و لوازم یدکی لودر،  بیل مکانیکی و… به فروشگاه معتبر ارائه سرویس مراجعه کرده و قیمت‌های باورنکردنی مجموعه ما را مشاهده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *