آیا می دانید سئو چیست؟ همه می‌دانیم که سرعت سایت روی تجربه کاربری تاثیر دارد. اما چگونه؟ تاثیر آن چه مقدار است؟ آیا تاثیری روی درآمد سایت دارد؟ تحقیقات زیادی روی این کیس انجام شده‌اند و نتیجه‌ی آن اینگونه است: سرعت سایت هم روی نرخ تبدیل و هم روی فروش تاثیر دارد.

به این کیس تحقیقاتی در موسسه پورتنت توجه کنید. این تست‌ها روی 10 سایت فروشگاهی با 26 هزار لندینگ پیچ انجام شده‌اند و اطلاعات آن را می‌توان برای اکثر سایت‌های فروشگاهی در نظر گرفت.

متد تحقیق و نتایج آن

این تحقیق روی 10 سایت فروشگاهی در مدت 30 روز و با میزان بازدید 94 میلیونی صورت گرفته است. سه تا از این سایت‌ها B2B مبتنی بر فروش محصول بودند و 7 مورد از آن‌ها سایت فروشگاهی محصولات فیزیکی و یا دانلودی هستند.

این تحقیقات هم روی سایت‌های برندهای معتبر انجام شده‌اند و هم سایت‌های کوچک بررسی شده‌اند تا برای تمام سایت‌ها قابل تعمیم باشند. این آمارها در نرم‌افزارهای تحلیل آماری پردازش شده‌اند و نتایجی که به دست آمده‌اند به این شکل می‌باشند.

0 تا 4 ثانیه برای لود شدن سرعت سایت بالاترین نرخ تبدیل را دارند.
در بالاتر از 5 ثانیه نرخ تبدیل شروع به افت می‌کند.
به ازای هر ثانیه که یک وبسایت دیرتر لود می‌شود نرخ تبدیل آن 4.42 درصد افت می‌کند.
سایت‌هایی که بیش از 9 ثانیه زمان لود دارند نرخ تبدیلی بسیار پایین‌تر دارند و افت بیش از 20 درصدی را تجربه می‌کنند.
وضعیت کلی سرعت سایت‌های مختلف در جهان

بعد از اینکه سرعت سایت توسط گوگل به یکی از معیارهای رتبه‌بندی بدل شد. اکثر سایت‌ها سرعت سایت‌شان را بهبود بخشیدند. در حال حاضر 78 درصد از سایت‌ها در صنایع و حوزه‌های مختلف زمان لود کمتر از 5 ثانیه دارند. 22 درصد از سایت‌ها هم بیش از 5 ثانیه طول می‌کشد تا لود شوند.

اگر این آمارها را با سال 2014 مقایسه کنیم خواهیم دید که اکثر وبسایت‌ها سرعت‌شان را بالاتر برده‌اند. در ابتدا هدف آن‌ها مطابقت با الگوریتم‌ها و فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل بود. اما در ادامه متوجه شدند که این افزایش سرعت مستقیما روی فروش آن‌ها هم تاثیر دارد. در سال 2014 کاربران هم انتظار کمتری داشتند. حالا با ورود به دنیای سرعت وقتی کاربران متوجه می‌شوند که سرعت سایت شما در مقایسه با سایت‌های دیگر کمتر است ممکن است سایت شما را ترک کنند.

0 تا 4 ثانیه بهترین تایم برای نرخ تبدیل

رفتار کاربران در دنیای وب تعیین‌کننده‌ی نرخ تبدیل شماست. اینکه چگونه تجربه‌ی کاربری ارزشمندی در اختیار آن‌ها قرار دهید تا راحت‌تر با وبسایت شما تعامل داشته باشند باعث می‌شود که نرخ تبدیل بالاتری را تجربه کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد وقتی صفحه‌ی شما در کمتر از 1 ثانیه لود می‌شود شانس شما برای نرخ تبدیل تا 32 درصد هم افزایش می‌یابد که آمار خیره‌کننده‌ای است. بالاتر از 1 ثانیه نرخ تبدیل شما را به 20 درصد می‌رساند. 3 و 4 ثانیه هم نرخ تبدیل 12 درصدی دارد. اما بعد از 5 ثانیه به ازای هر ثانیه 4 درصد از نرخ تبدیل شما کمتر می‌شود و این برای هر کسب و کاری یک فاجعه محسوب می‌شود.

0 تا 2 ثانیه بهترین تایم برای نرخ فروش

فروش یکی از اقسام نرخ تبدیل است. در حقیقت المان تبدیل لندینگ‌پیج‌های شما فروش است. زمانی که کاربران خریدشان را تکمیل می‌کنند به این معناست که به مشتری شما تبدیل شده‌اند. تحقیق موردنظر نشان می‌دهد که سایت‌هایی با زمان لود کمتر از 2 ثانیه نرخ فروش بیشتری را تجربه می‌کنند. این مناسب‌ترین زمان برای سفر مشتری است. اگر سایت شما در کمتر از 1 ثانیه لود شود نرخ فروش احتمالی شما به 6.32 درصد می‌رسد که آمار فوق‌العاده‌ای است. اما اگر این زمان‌بندی بیشتر از حد انتظار باشد این نرخ هم کاهش می‌یابد. به طور مثال سایتی که 6 ثانیه طول می‌کشد تا کامل لود شود نرخ فروش 1.66 درصدی دارد.

حالا حساب کنید اگر یک محصول 100 هزار تومانی داشته باشید و در روز 100 نفر از صفحه‌ی محصول شما بازدید کنند سرعت سایت می‌تواند چه تاثیر بزرگی روی فروش این محصول داشته باشد. سرعت صفحات پرداخت، صفحه‌ی لاگین و صفحه‌ی اصلی شما به مراتب مهم‌تر هستند و باید حتما آن‌ها را بهینه کنید.

چگونه می‌توان سرعت سایت را بهبود ببخشید؟

هر صفحه‌ای حجم بخصوصی برای لود شدن دارد. عمدتا با کیلوبایت اندازه‌گیری می‌شود. هر چقدر تعداد کیلوبایت‌های موجود در صفحات شما بیشتر باشد سرعت سایت هم کمتر می‌شود. یعنی زمان بیشتری برای دانلود شدن این صفحات لازم است. در حال حاضر اکثر سایت‌ها می‌توانند حجم صفحات خود را کمتر کنند. مشکل اصلی به سرور و ساختار صفحات برمی‌گردد. باید در وهله‌ی اول از سرعت بالای سرور خود مطمئن شوید و سپس سراغ ساختار صفحات خود بروید.

تایم بندی جاوا اسکریپت

هر کجا که لازم باشد کدهای جاوا اسکریپت را در قسمت پایانی صفحات خود قرار دهید. یا اینکه این کدها را به صورت غیرهمزمان بارگذاری کنید. برای مثال اگر از گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنید معمولا کدهایی را به اسکریپت‌های خود اضافه می‌کنید. این کدها هنگام بالا آمدن صفحه خوانده می‌شوند. پس باید آن‌ها را به نحوی قرار دهید که جلو لود شدن سریع صفحات را نگیرند.

اگر برخی کدهای اضافی مربوط به سایت‌های تبلیغاتی را به اسکریپت‌های خود اضافه کرده‌اید هم باید همین کار را انجام دهید. کدهای تبلیغاتی معمولا اولین بلاک را به سرور ارسال می‌کنند و این کار باعث می‌شود تا سرعت سایت شما بسیار کمتر شود. اگر گوگل تگ منیجر و … را هم روی سایت خود دارید بهتر است صرفا در مواقع نیاز آن‌ها را فعال کنید و در مواقعی که با آن‌ها کار نمی‌کنید این کدها را غیرفعال کنید.

Etag و هدرها

دو فاکتور دیگری که بسیاری از سایت‌ها نادیده می‌گیرند Etags و هدرهای منقضی شده هستند. در حقیقت این کار به نحوی کش سایت شما را دخیل می‌کند. اما نیازی به افزونه و مواردی از این دست ندارید. شیوه‌ی کار آن متفاوت است.

این المان‌ها روی مرورگرهای وب اعمال می‌شوند. اگر یک کاربر وارد یکی از صفحات شما شود. این تنظیمات در مرورگر آن‌ها به شکل کش ذخیره می‌شود. اگر همین کاربر دوباره وارد سایت شود صرفا قسمت‌هایی از صفحه لود می‌شوند که آپدیت شده‌اند و قسمت‌های قبلی از کش مرورگر خوانده می‌شوند. به طور مثال اطلاعات هدر و فوتر شما نیازی به ‌آپلود ندارند. اگر سایدبار ثابت دارید در کش مرورگر ذخیره می‌شود.

تا زمانی که کاربران هیستوری صفحات‌شان را پاک نکنند این کش در مرورگر آن‌ها باقی می‌ماند و اگر بعد از پاک کردن هیستوری دوباره وارد سایت‌ شما شوند مجددا چنین حافظه‌ای برای کش هدرها، فوتر و المان‌های ثابت سایت شما ایجاد می‌شود.

سایز عکس‌ها

کدها حجم چندانی ندارند. اما عکس‌ها حجمی مستقیم دارند که در همان ابتدای کار لود می‌شوند. اگر عکسی با حجم یک مگابایت روی صفحات‌تان داشته باشید. حین لود این صفحات ابتدا باید یک مگابایت توسط کاربر وارد شده به سایت دانلود شود تا صفحه‌ی شما به طور کامل لود شود. پس باید روی این موضوع حساس‌تر باشید.

Google PageSpeed Insights را باز کنید. در این ابزار تست سرعت گوگل بخش مجزایی برای بارگذاری حجم صفحات وجود دارد. می‌توانید در این قسمت حجم کدها، عکس‌ها، فرمت‌های پیشنهادی گوگل را ببینید. با اعمال کردن این موارد سرعت سایت شما بسیار بالاتر می‌رود. اما اگر نمی‌خواهید درگیر این ابزارها شوید. پیشنهاد می‌کنیم عکس‌های بالاتر از 200 کیلوبایت به هیچوجه روی سایت‌تان بارگذاری نکنید. حجم کمتر از 80 کیلوبایت هم بسیار ایده‌آل است و اکثر سئوکارها این میزان حجم را برای عکس‌ها پیشنهاد کرده‌اند.

جمع بندی

حالا دیدید که سرعت سایت چگونه روی نرخ تبدیل و میزان فروش و تراکنش‌های سایت شما تاثیر دارد. فراموش نکنید که سرعت سایت مستقیما روی رتبه‌بندی گوگل و سایر موتورهای جستجو هم تاثیر دارد و اگر می‌خواهید صفحات شما ترافیک بیشتری بگیرند و فروش بیشتری را تجربه کنید باید حتما صفحات خود را بهینه‌سازی کنید. این یک اصل مهم است که نباید فراموش کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *