آشنایی با انواع گریدها و مواردی که در آن استفاده شده است  را میتواین در این مقاله بخوانید.

گریدها ماشین هایی می باشند که به شکل وسیع در پروژه های راه سازی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع گوناگون گریدهای نخستین را انسان ها و حیوان ها می کشیدند و بیشتر در مزرعه ها کاربرد داشتند. بعد از اینکه موتور بخار اختراع و ساخته شد کشیده شدن گریدها توسط تراکتور صورت گرفت. اما اولین گرید خودکار در سال 1920 و توسط کمپانی تولید گریدر راسل ساخته شد. کمپانی کاترپیرال کمپانی بعدی بود که توانست این نوع گریدها را تولید و بسازد. لازم به ذکر است که انواع گریدها از قسمت های مختلفی ساخته شده اند که شامل ترمزها، دریچه کنترل سوخت، تیغه، چرخ ها، کلاج، شاستی و سیستم حرکتی می شود. گرید با موتور و بدون موتور به عنوان گریدهای گوناگون به شمار می آید. لازم به ذکر است که هر یک از انواع گریدها مزیت ها و معایب خاص خود را دارند.

همینطور میتوانید از دیگر بخش های ما که شامل لوازم بیل کوماتسو میشود نیز استفاده کنید.

گریدهای دارای موتور و گریدهای بدون موتور

همانطور که قبلا ذکر کردیم آشنایی با انواع گریدها شامل گریدهای دارای موتور و گریدهای بدون موتور می شود. گریدهای سبک و گریدهای سنگین جزء گریدهای دارای موتور محسوب می شوند. گریدهای سبک از جمله گریدهایی می باشند که در بسیاری از موارد در ساده ترین کارها از قبیل توزیع مواد خاکی و تنظیم نمودن و همچنین تسطیح کردن سطح مورد استفاده قرار می گیرد. مدل گریدرهای سنگین برای مسطح کردن سطح جاده ها و راه ها کاربرد دارند. علاوه براین، تقسیم کردن این نوع گریدها از لحاظ نوع و ابعاد تیغه ها به مفصلی بودن و خاصیت کمرشکنی هم امکان پذیر می باشد. گریدهای بدون موتور یکی دیگر از مدل های گریدها می باشند که این نوع ماشین ها در حال حاضر دارای کاربرد زیادی نیستند و زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرند.

در مورد لوزام یدکی لودر دوسان بیشتر بدانید.

آشنایی با موارد استفاده شده در گریدها

اکنون که با انواع گریدها آشنا شدید خوب است بدانید که از آنها در چه مواردی استفاده می شود. یکی از مهمترین و اصلی ترین کاربردهای گریدها این است که از آنها برای پخش کردن مواد خاکی استفاده می شود. تنظیم کردن شانه راه به عنوان یکی دیگر از کاربردهای گریدها به شمار می آید. از دیگر موارد استفاده گریدهای مختلف می توان به مخلوط کردن مواد خاکی با دانه بندی های گوناگون در روسازی آسفالتی اشاره کرد. نگهداری از رویه جاده های شنی، کندن جوی، شیب بندی های خیلی دقیق، حمل کردن مواد به کنار جاده و برف روبی جزء کاربردهای دیگر مدل های مختلف این نوع ماشین ها محسوب می شوند. از آنجایی که گریدها دارای کاربردهای زیادی هستند به همین جهت در حال حاضر گریدها به عنوان دستگاه های پرکاربرد شناخته شده اند.

بیشتر بخوانید:معرفی کامل و جامع انواع گریدر ها و کاربرد آنها

قسمت های مهم گریدها

ترمزها یکی از قسمت های اصلی انواع گریدها می باشد که بر روی تمام چرخ های محرک یک ماشین گریدر که در قسمت عقبی ماشین قرار گرفته است موجود می باشد. با استفاده از دریچه کنترل سوخت می توان سرعت یک گریدر را تنظیم کرد. محل قرارگیری تیغه ها در قسمت مرکزی محور اصلی واقع می باشد و این تیغه ها می توانند در شرایط های گوناگون نسبت به دستگاه قرار گیرند. زاویه دادن، پر نمودن و کار بردن از جمله عملیاتی هستند که توسط این تیغه ها انجام می شود. در گریدها این چرخ ها هستند که می توانند وزن حاصل از کارهای دشوار و سنگین را تحمل نمایند. کلاج یکی دیگر از بخش های گریدها است که تحت بارهای خیلی سنگین قرار می گیرد. شاستی قدرت مانور گریدها را افزایش می دهد و نقش مهمی را ایفا می کند. سیستم حرکتی انواع گریدها شامل 6 الی 99 دنده جلو و 2 دنده عقب می شود.

سخن پایانی

گریدها از جمله دستگاه ها یا ماشین هایی می باشند که در حال حاضر آنها را به طور وسیع در پروژه های راه سازی به کار می گیرند. پس از تولید و ساخت موتور بخار کشیده شدن گریدها با استفاده از تراکتور انجام گرفت. گرید در انواع گوناگون تولید و ساخته می شود که گریدهای دارای موتور و گریدهای بدون موتور به عنوان انواع گریدها به شمار می آیند. گریدهای بدون موتور برای زمین های دشوار و یا آبدار به کار می روند و از این نظر نسبت به مدل گرید دارای موتور برتری بیشتری دارد. برف روبی، شیب بندی، نگهداری رویه جاده های شنی، کندن جوی، توزیع نمودن مواد خاکی و غیره کاربردهای گریدها هستند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *